Florin Neby- Antrenor personal fitness

Zaharul si prietenii lui…

De ce sa spunem “nu” zaharului?!

Asa cum spune Michel Montignac “campion la toate categoriile de glucide rele, un produs care poate fi periculos daca este consumat in cantitate mare”.In prezent, zaharul este unul dintre alimentele cele mai controversate, iar cercetarile stiintifice din ultimele decenii privind efectele zaharului au demonstrat nocivitatea acestui aliment. Tot auzim mituri despre faptul ca mierea este buna si ea nu dauneaza organismului, la fel si cu siropul de artar dar si alte indulcitoare in realitate in schimb se intampla ca intre aceste alimente si zahar, sa nu fie nici o diferenta, de fapt singura ar fii starea lor naturala (lichida sau solida).

Ce este de fapt zaharul?!

O substanta de semisinteza care se obtine in principal din sfecla de zahar sau trestie de zahar.Este evident faptul ca sfecla de zahar contine peste 50 de nutrienti, in schimb numai prin faptul ca ea trece prin foarte multe procesari pentru a rezulta zaharul ramane numai un singur nutrient: zaharoza. Organismul uman s-a adaptat in cursul sutelor de ani de evolutie sa digere si sa asimileze numai combinatii naturale de zaharuri existente in fructe si legume.In schimb prelucrarea unei substante pure, obtinuta prin procedee chimice cum este zaharoza, se face cu pretul unor eforturi mari depuse de organism si constituie un adevarat soc pentru o serie intreaga de organe producand dezechilibruri in lant.

Efecte negative…

Pentru o scurta perioada de timp cantitatea de zahar creste foarte mult ceea ce genereaza un surplus de energie si pe moment oboseala dispare. Din pacate, urmeaza in scurt timp reactia adversa: pentru metabolizarea zaharului consumul din rezervele organismului genereaza o si mai mare oboseala si somnolenta. Daca iti vei masura glicemia dupa consumul unei cantitati mari de zahar, vei observa ca in prima faza se instaleaza hiperglicemia. In perioada urmatoare pancreasul secreta prea multa insulina ceea ce determina o reducere a zaharului din sange sub nivelul mediu admis si instalarea starii de oboseala. Ficatul este si el in suferinta deoarece isi transfera o parte din rezerva de glucide in sange. Aceste alternante deregleaza metabolismul si epuizeaza sistemul nervos. Zaharul alb rafinat nu aduce in organism nici un nutrient cu adevarat benefic deci face mai mult rau decat bine sanatatii.

Indulcitori artificiali…

Zaharina este un indulcitor artificial, sigur pentru diabetici, fara calorii, care include sodiu, hidrogen si oxigen.In plus, te poate face sa te obisnuiesti intr-atat de mult cu dulceata ei incat sa incepi sa poftesti mai des la produse dulci.

Aspartamul reprezintă un înlocuitor al zahărului şi poate fi găsit în majoritatea produselor alimentare. Vestea proastă este că, potrivit unor cercetări, aspartamul constituie un cancerigen „multipotenţial”. Este de 160-200 de ori mai dulce decât zahărul şi, prin urmare, este ideal pentru producţia industrială în masă. Acesta este motivul pentru care aspartamul astăzi poate fi găsit peste tot: în băuturi răcoritoare, ciocolată fierbinte, gumă de mestecat, bomboane, iaurt, vitamine, medicamente, etc.

 Sucraloza este un zahar modificat chimic, de 600 de ori mai dulce decat zaharul de masa, fara calorii, si care se poate gasi si in cereale, produse de patiserie, bauturi dietetice si deserturi inghetate. Ce e bine sa stii; acest indulcitor nu este recunoscut de catre organism ca si carbohidrat si poate cauza disconfort abdominal.

Necesarul zilnic de zahar…

In functie de genetic, obiectivele pe care le ai, dar si nivel de efort fizic poti manca de la cateva grame la cateva zeci de grame. Acesta fiind un carbohidrat simplu ceea ce inseamna ca este un combustibil cu ardere foarte rapida pentru organism, ce poate regla starea ta de bine doar pentru o scurta perioada de timp,iar in aceasta situatie conteaza restul si carbohidratilor alimentari (in special amidonul din cartofi, cereale). Totusi, daca tot mananci zahar, e bine sa fie din surse cat mai apropiate de forma naturala si cat mai putin procesate. Imediat dupa un antrenament intens, corpul are nevoie si poate procesa cateva zeci de grame de glucoza in general sub forma de dextroza in care poate fii inclusa intr-un shake de proteine.

Surse bune de zahar…

Produsele care au mult zahar adaugat (sucurile, prajiturile, bomboanele, inghetata si unele bauturi din fructe) cotin foarte multe calorii si putini nutrienti valorosi. Alimentatia bogata in zahar duce in general la obezitate. Indulcitorii sunt foarte buni atunci cand vrei sa faci trecerea de la o dieta incarcata de zahar, la una mult mai sanatoasa,conteaza foarte mult ca acesti substituti sa fie insa naturali. Cea mai buna alegere este reprezentata de indulcitorii proveniti din stevie, care sunt sanatosi si nu au calorii.Pot fi folositi in prajituri si sunt buni si pentru cei care sufera de diabet si se gaseste sub forma de picaturi, tablete. Binenteles ca si lactoza din lapte poate fii considerata o forma de zahar si o sursa de energie pentru organismul tau, la fel cum prin zahar intelegem zaharoza, glucoza, fructoza si maltoza, pe care le gasim in stare naturala in alimente cum ar fi fructele, legumele si produsele lactate  Daca vrem o stare de sanatate buna e de preferat sa evitam alimentele indulcite si sa ramanem la cele care ofera acest gust in mod natural, alaturi de alte beneficii.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5 Responses to “Zaharul si prietenii lui…”

  1. admin March 23, 2013 at 5:55 am //

    Buna Svetlana, da, iti pot recomanda pe cineva.Este vorba despre un baiat foarte bun pe partea de kinetoterapie, el lucreaza la Club Moving in Iasi, il cheama Ovidiu si este trainer acolo.Sunt sigur ca te va putea ajuta in problema ta si totodata te va invata si cum sa renunti la zahar, pentru ca iti spun sigur un lucru, nu este o problema de cerere a corpului, creierul o face si trebuie sa inveti sa te controlezi.Ce-i drept este foarte greu sa incepi singura dar sunt sigur ca Ovidiu te va ajuta si in aceasta problema.Daca poti, mergi acolo si spune-i ca te-am indrumat eu catre el.Zi buna

    #

    • Svetlana March 27, 2013 at 7:59 am //

      Florin, multumesc foarte mult pentru raspunsuri (inclusiv cel despre consumul de suplimente cu lecitina); ma bucur mult ca mi-ai recomandat pe cineva, de-acum stiu exact unde sa merg si sper sa am vesti bune despre evolutia mea in acest sens. Sa ai numai bucurii si impliniri!

      #

      • admin July 14, 2013 at 3:25 pm //

        Pentru putin Svetlana si spor.

        #

  2. ala October 2, 2013 at 11:09 am //

    Eu folosesc ca indulcitor Xylitol despre care stiu ca este natural si nu are efecte nocive. Mie mi se pare bun ca gust si de exemplu guma de mestecat indulcita cu xylitol este mult mai buna decat cea care mai are in compozitie si alti indulcitori (nemaipunand la socoteala ca xylitolul este antibacterian impiedicand formarea placii). Este adevarat ca xylitolul nu se poate folosi la prepararea cremei de zahar ars (pentru ca nu se poate carameliza) si ca, datorita faptului ca nu e un mediu propice pentru bacterii (din contra) prajiturile cu drojdie nu cresc, dar in toate celelalte privinte poate inlocui zaharul. Ce parere aveti despre alegerea mea?

    #

    • admin October 10, 2013 at 8:56 pm //

      Da este corect sa folosim xylitol in anumite preparate, dar nu vad de ce il folosesti in prajituri?Din moment ce mananci dulciuri imi este destul de clar ca nu indulcitorul sau zaharul este problema ci drojdia de care mi-ai spus mai devreme sau alte preparate ce ar intra in dulciurile pe care le prepari.Consider ca 1, 2 lingurite de zahar brun pe zi nu este o crima, iar daca mancam maxim 150 gr de prajitura pe saptamana facuta din zahar brun nu va veni sfarsitul lumii.Faptul ca evitam zaharul dar avem alte produse care ne-ar putea face rau, nu este o imbunatatire al conceptului de viata sanatoasa.

      #

Leave a Reply